Suorita seuraavat mittaukset yleismittarilla ja raportoi blogiisi kuvin ja videoin:
Mittattiin
akun napajännitettä. Se mitataan akun navoista yleismittarilla. Niin sanotussa terveessä akussa on auton sammuksissa ollessa n. 12,4V<, ja auton käydessä n. 14,2V< jännite. Autossa josta mittasin oli jännite sammuksissa 12,55V ja käydessä 14.1V.
2. Generaattorin tuottama virta kuormittamattomana sekä kuormitettuna
Laturin tuottama virta mitataan laittamalla virtapihdit laturille menevälle johdolle, sekä kuormittimen pihdit akulle.
Kuormitukseen on olemassa erillinen hiilipakka-testeri. Tämän auton kohdalla laturin maksimi virta oli 75 ampeeria. Akku kuormittui sinne asti.

Startin virta käynnistettäessä mitataan niin, että virtapihdit laitetaan startin virtajohdon ympärille.
4. Käynnistysmoottorin herätejännite käynnistettäessä
Toinen johto akulle, toinen startin virtanapaan. Plus puolen jännitehäviö mitataan akun plussalta startin virtajohtoa pitkin virtanapaan. Plus puolen jännitehäviö saa maksimissaan olla 0,5V. Miinus puolen mittaus akun miinukselta startin runkoon. Jännitehäviö miinuspuolelta saa olla maksimissaa 0.2-0.3V.
6. Sulakkeelle tuleva jännite sekä sulakkeen ehjyyden tarkistus
'7. Ajovalojen jännitehäviöt

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti