Ensiksi hain pakokaasumittauslaitteen. Seuraavaksi laitoin tietokoneen päälle ja etsin autosta OBD testipistokkeen ja liitin päästömittarin mötikän siihen. Seuraavaksi laitoin pakokaasuimurin auton perään ja käynnistin auton.Aukaisin tietokoneelta Car Diagnostic –ohjelman ja syötin auton tiedot sinne. Seuraavaksi tietokone luki autonvikakoodit ja yhtään vikakoodia ei löytynyt. Sen jälkeen näytölle tuli moottorinlämpötila punaisella, mikä tarkoitti että moottorin lämpötila oli liian alhainen. Odottelin vähän aikaa että moottorin lämpötila nousee vaadittuun asteeseen ja sen jälkeen laitoin auton pakoputkeen menevän piuhan paikoilleen. Tietokone rupesi heti laskemaan päästöarvoja. Otin päästöt korotetuilla kierroksilla, joten pidin moottorin kierroksia koko ajan n. 2000-2500 kierroksen välissä. Odotin että arvot tippuvat mahdollisimman alas ja kun ne eivät laskeneet enää, vapautin kaasun, jolloin tietokone tiesi olla muuttamatta enää näytöllä olevia arvoja. diesel autossa päästömittaus tehdään pitämällä kaasua pohjassa ja mitataan savutusarvo
Täytyy todeta, että todella edistyksellisiä nämä kaikki välineet, joita tässäkin työssä käytettiin. Meiltä löytyy BMW. Sille täytyisikin merkkihuolto tilata, sillä katsastus on edessä. Päästöjäkin olen seurannut, välillä lukemat ovat olleet melko korkeat. Saavat ammattilaiset sitten sen asian selvittää tarkemmin. Kiitos postauksesta! https://www.mrvuorinen.fi/
VastaaPoista